Pomimo, że o czymś takim jak UX słyszy się coraz więcej i coraz częściej, wiele osób wciąż dokładnie nie wie o co z tym chodzi. Szukając definicji w Internecie można doszukać się stwierdzeń, że UX polega na projektowaniu pozytywnych doświadczeń użytkownika. Definicja ta brzmi jednak dość rozlegle…

No więc czym dokładnie jest ten cały UX?

UX – User experience z języka angielskiego oznacza doświadczenie użytkownika. A teraz spróbujmy wytłumaczyć to nieco bardziej zrozumiale. User experience to reakcje i odczucia użytkownika związane z używaniem danego produktu. To ogół wszystkich wrażeń jakich doświadczy odbiorca podczas kontaktu z tym produktem. UX polega więc na dostosowaniu go pod użytkownika, tak aby przyjemniej mu się z niego korzystało. Tym produktem może być faktycznie „fizyczny towar”, ale najczęściej chodzi tu o stronę internetową czy aplikacje mobilną. I jako że „strony internetowe” są naszym konikiem, to właśnie na nich postaramy się skupić.

O tym, że prowadzenie strony czy sklepu internetowego w dzisiejszych czasach jest nie lada wyzwaniem wie chyba każdy. Unikatowe treści, konkurencyjne ceny, wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania Google. To tylko część elementów wpływających na końcowy wynik sprzedażowy. Ale to nie wszystko! Liczy się również właściwe rozmieszczenie informacji na stronie, intuicyjna nawigacja i prosta droga potencjalnego klienta, która bezproblemowo poprowadzi go do konwersji. Chyba każdy z nas minimum raz w życiu próbował wykonać pewną czynność na stronie, ale „coś” skutecznie ją utrudniało. Po pewnym czasie po prostu się poddaliśmy i przeszliśmy do konkurencji. W końcu na ten moment istnieje tyle stron internetowych z tej samej branży, że naprawdę jest w czym wybierać. Ale do brzegu… To właśnie to „coś” jest kluczowe w kwestii UX. To właśnie na to „coś” każdy User Experience Designer powinien zwrócić szczególną uwagę.

Co to „UX Design”?

Często ludzie mylą UX Design z projektowaniem czy programowaniem stron internetowych. Nie jest to ani jedno, ani drugie. Można jednak śmiało stwierdzić, że jest to uzupełnienie obu wyżej wymienionych czynności związanych z powstawaniem strony internetowej. UX Design polega na rozmieszczeniu na stronie wszystkich elementów graficznych i przycisków. Działania te muszą odbywać się w oparciu o główne cele i założenia, jakie ma spełniać strona.

Dlaczego UX jest ważny?

Poprawnie zaprojektowanie strony pod kątem doświadczeń użytkownika ma kluczowy wpływ na późniejszą konwersję. I tu należy zaznaczyć, że konwersja to nie tylko finalny zakup. Konwersją można nazwać wypełnienie formularza, wejście w zakładkę „kontakt”, wysłanie wiadomości, zarezerwowanie pobytu itp. Odpowiednie stworzenie, rozwój i wdrożenie zapewnia szybki zwrot i przede wszystkim sukces na internetowym rynku. Zaprojektowanie pozytywnych doświadczeń użytkownika pozwala wyróżnić daną stronę na tle konkurencji i sprawić, że to właśnie tą wybierze finalnie konsument. Strona musi odpowiadać na potrzeby użytkowników końcowych, musi być intuicyjna i zrozumiała. Bez tego nie da się osiągnąć wcześniej założonych sobie celów biznesowych.

Co jeżeli kompletnie nie mam pojęcia na temat UX?

Pozostaje nauka i ciągłe zdobywanie wiedzy w tym zakresie. Warto jednak pamiętać o tym, że jako twórcy produktów nie jesteśmy nieomylni, nie jesteśmy w stanie przewidzieć różnych scenariuszy i tego, czego oczekuje od nas potencjalny klienta. Czasami warto poradzić się prawdziwych specjalistów – kilku specjalistów, a nie tylko jednego. Tak! Współpraca całego zespołu pozwala stworzyć wiele prototypów i scenariuszy. Czym jest ich więcej tym lepiej, bowiem ilością założeń zmniejszamy prawdopodobieństwo niepowodzenia. Należy bowiem zaznaczyć, że zaangażowanie specjalistów UX ma kluczową rolę w ostatecznej weryfikacji produktu i stanowi przewagę nad tymi, którzy nie pomyśleli wcześniej o użytkowniku – głównym odbiorcy naszego projektu, który powinien być najważniejszy.